Uçuş Planı hazırlarken ve reel havacılıktada birebir kullanılan uçuş tipleri ve yarım daire kuralını anlattığım yazıma hoşgeldiniz. Lafı fazla uzatmadan hemen öğrenmeye başlayalım :)
Yarım Daire Kuralı Nedir?
Havada uçakların tehlikeli bir şekilde karşılaşmasını önlemek üzere uygulanan bir kuraldır.
IFR Uçuşlar İçin
Uçuş Başı 0-179 Arası: Uçuş seviyesi tek sayı olmalıdır (FL 290/270/250...)Uçuş Başı 180-359 Arası: Uçuş Seviyesi çift sayı olmalıdır (FL300/280/260/240...)
VFR Uçuşlar İçin
Uçuş Başı 0-179 Arası: Uçuş seviyesi tek sayı olmalıdır (FL055/075/95...)
Uçuş Başı 180-359 Arası: Uçuş Seviyesi çift sayı olmalıdır (FL065/085/105...)
Uçuş Başı 180-359 Arası: Uçuş Seviyesi çift sayı olmalıdır (FL065/085/105...)
VFR uçuşarda 500 lü feetler kullanılır IFR uçuşlarda ise 0 lı seviyeler kullanılır örneğin IFR uçaklar 10500 feette sürekli gidemezler 10000 veya 12000 seçmek zorundadırlar VFR uçaklarda 1000 feette gidemezler 10500 yada 12500 feette gitmek zorundadır. Bunu VFR Uçuşlarda Dikkat Edilmesi Gerekenler adlı yazımda anlatacağım yada çoktan anlattım bile 😜
Kısaca batı yönüne doğru giderken çift, doğu yönüne doğru giderken ise tek haneli uçuş seviyeleri tercih etmelisiniz.
Uçuş Tipleri Nelerdir
Uçuş Tipleri Nelerdir Bunlar Neyi İfade Eder
Uçuş planlarında göreceğiniz birkaç uçuş tipi vardır. Bunlar I,V,Y,Z dir sırasıyla bunlar nedir neyi ifade eder hangi şartlarda kullanılır bunlara geçelim
Uçuş Tipi "I": IFR uçuşları temsil eder. Uçuş baştan sonra IFR şartlarda yapılan tüm uçuşlar bu kapsama girer
Uçuş Tipi "V": VFR uçuşları temsil eder. Minimum VFR şartlarının (bu yazımda anlattım) sağlandığı ve uçuşun baştan sonra VFR olarak gerçekleşeceği tüm uçuşlar bu kapsama girer.
Uçuş Tipi "Y": Uçuşun ilk kısmı IFR başlar. Bir noktadan sonra VFR olarak devam eder.
Uçuş Tipi "Z": Uçuşun ilk kısmı VFR başlar. Bir noktadan sonra IFR olarak devam eder.
Şimdi bu uçuş tiplerini uçuş planımızda nasıl belirtiriz bu kısıma geçelim
Pilotlar uçuş tipinin değişeceği noktayı mutlaka uçuş planlarında belirtmelidir
Şimdi bu uçuş tiplerini uçuş planımızda nasıl belirtiriz bu kısıma geçelim
Y Uçuşlar İçin:
Y uçuş tipinde rotanızı VFR a geçeceğiniz yere kadar yazıyorsunuz örneğin geçiş noktamız MARMA olsun. MARMA ya kadar olan kısımı uçuş planımıza ekliyoruz MARMA dan sonra ise VFR ve DCT yazıp bırakıyoruz. Örnek bir plan aşağıda 😊
Y Uçuş Planı Rota Örneği
BERGO BIG MARMA VFR DCT
Z Uçuşlar İçin:
Z uçuş tipinde rotanızı ilk IFR noktasına kadar doldurmanız gerekmektedir. Dikkat etmeniz kısım şurada IFR a geçeceğiniz kısımda bulunacağınız yüksekliği ve TAS değerini yazmanız lazım. ilk BIG VORuna gidip oradan DCT bir şekilde ilk rotamıza gidelim. Uçuş planımız aşağıdaki gibi olacaktır. İlk noktamız yine MARMA olsun
Z Uçuş Planı Rota Örneği
BIG DCT MARMA/N0280FL170 IFR VADEN
Burada mavi olan kısım geçiş yapacağımız nokta mor renkli kısım ise yükseklik ve hız değerlerimizdir. (Buradaki değerler hakkında detaylı bilgi: IVAO da Uçuş Planı Doldurma İlk kutucuk 15. kısım :) ) Siyah olan kısım IFR a geçtiğimizi belirten ibare ve kırmızı olan kısım ve sonrası IFR rotamızı temsil eder.
Bu yazımda size Uçuş tipleri ve Yarım Daire Kuralı hakkında bilgi vermeye çalıştım umarım faydalı olmuştur 😊
Yorum Gönder
Yorum yazarken lütfen saygı çerçevesini aşmayınız. Google, Disqus ve Facebook hesapları aracılığıyla yorum yazabilirsiniz.