Biraz Sanal Biraz Gerçek...

Güncel İçerikler

29 Ağu 2018

Meydan Turu (Traffic Pattern) Nedir- Nasıl Yapılır?

Meydan Turu (Traffic Pattern) Nedir?

Bir meydanda VFR trafiklerin kalkış-ayrılış, yaklaşma-iniş veya eğitim amaçlı olarak izledikleri dikdörtgen şeklindeki güzergahtır.


Meydan turu belli özelliklere sahiptir. Bunlar:
  • Meydan irtifasının 1000 ft üstünde (AGL +1000) gerçekleştirilir. (İstisnai durumlarda farklılık gösterebilir)
  • Soldan icra edilir. Left Hand Traffic Pattern yada Standart Traffic Pattern olarak ifade edilir. Meydan çevresindeki coğrafik koşulların durumuna göre sağdan da yapılabilir. Bu durumda Right Hand Trf. Pattern yada Non-Standart Trf. Pattern olarak ifade edilir. Klerans alımı esnasında ATC tarafından pilota bu bilgilendirme yapılır.
  • Tüm dönüşler 90 derece olmalıdır. (İstisnai durumlarda farklılık gösterebilir)
  • Pist ile görüş kaybedilmeyecek şekilde yatayda pist ile mesafe 2 nm olmalıdır.
  • Meydan turunun her aşamasına "Bacak" denir ve 5 bacağa sahiptir. Bunlar; Upwind, Crosswind, Downwind, Base, Final Departure ve Straigh Out Departure olarak adlandırılır Türkçe olaraksa bunlar; Rüzgar üstü, Yan Rüzgar, Rüzgar Altı, Esas Bacak, Son Yaklaşma, Ayrılış ve Direkt Ayrılış bacağıdır. .

10.1-Standart & Non-Standart Traffic Pattern

Eğitim amaçlı yapılan çalışmadır. Bu çalışma ile uçağınıza VFR koşullardaki hakimiyetinizi pekiştirebilirsiniz.
Standart Traffic Pattern clearence alınması, pre-flight, start-up ve taxi usullerini takiben pist başına gelinmesiyle birlikte başlar ve aşağıda aktarmaya çalıştığım adımlarda devam eder.

Upwind(Rüzgar üstü):

  Kalkış bacağıdır. Bu bacakta hava aracının irtifası min. AGL +500 ft e ulaşana kadar pist doğrultusunda seyredilir.

Crosswind(Yan Rüzgar):

  Yan rüzgar bacağı olarak adlandırılır. Upwind leg te AGL +500 ft ten sonra Standart Trf. Pat. uygulanıyorsa bu bacak için 90 derecelik sol bir dönüş yapılır. Bu esnada AGL +1000 ft e tırmanılır. Bu bacak uçağınız ile pist eşiği 45 derecelik açı yapana kadar devam eder.

*Downwind(Rüzgaraltı):

  Rüzgar altı bacağıdır. Crosswind Leg sonunda uçağınız ile pist eşiği 45 derecelik açı yaptığında 90 derecelik sola dönüş yapılarak bu bacağa gaçiş yapılır ve uçağınız ile kalkış yaptığınız pist eşiği 45 derecelik açı yapana kadar bu bacakta uçulur. Bu bacakta pist solunuzda kalmıştır. Kalkış istikametinizin 180 derece tersine ve kuyruk rüzgarı alarak uçmaktasınızdır. Ayrıca pist sol kanat altınızda olduğu için mevcut durumunuza "Left Downwind Leg" denir. Non-Standart Traffic Pattern uygulamasında ise bu durum "Right Downwind Leg" olarak ifade edilir.
Bu bacakta süratiniz Vso X 1.5 olmalıdır. Downwind Leg bacağında uçağınız pistin kalkış yaptığınız taraftaki pist eşiği ile aynı düzleme geldiği noktada sürat Vso X 1.3 seviyesine düşürülerek Downwind Leg sonunda AGL +700 ft irtifada olacak şekilde alçalmaya başlanarak diğer bacağa dönüş ve iniş hazırlıkları yapılır.

Base(Esas Bacak):

 Esas bacak olarak ifade edilir. Uçağınız ile kalkış yaptığınız pist eşiği 45 derecelik açı yaptığında 90 derecelik sola dönüş ile bu bacağa girilir. Bir sonraki bacak olan Final Leg e dönüş noktasında AGL +500 ft olacak şekilde alçalmaya devam edilerek sürat son yaklaşma için ayarlanmalıdır. Bir sonraki bacak olan Final Leg e dönmeden önce final approach safhasındaki trafik durumu kontrol edilir.

Final(Son Yaklaşma):

İniş bacağı olarak ifade edebiliriz. Base Leg den sola 90 derecelik dönüş yapılarak iniş pistinin karşılandığı bacaktır. Full Stop Landing, Touch & Go veya Go Around konfigürasyonlarından herhangi birine ayarlanmış uçağımızla yaklaşma usulleri uygulanır.
Yukarıda anlattığım usullerin tamamı Non-Standart Traffic Pattern için sadece yön farklı olacak şekilde geçerlidir.

 Aşağıdaki şemada yukarıda sözünü ettiğimiz durumları görsel olarak inceleyebilirsiniz.

10.2-Traffic Pattern Departure (Meydan Turu İle Ayrılış)

Standart Traffic Patternde mevcut olan bacakların hepsi yada bir kısmı izlenerek yapılan ayrılış usulüdür. Standart Traffic Patternden farklı olarak irtifa AGL +1000 ft ten farklı uygulanabilir.
Ayrılış noktaları traffic patternin 2 noktasında bulunur.
  • Upwind Leg sonunda Straight-Out Departure ve 45 Degrees Departure 
  • Downwind Leg sonunda Downwind Departure

Straight-Out / 45 Degrees Departures:

Kleransta alınan irtifa bilgisine uyularak standart traffic patternin tüm bacakları gerçekleştirilerek icra edilir. Bu bacaklar üzerinde uçularak kleransta alınan irtifaya tırmanılır ve bu irtifada uçulur. Final bacağını takiben Upwind bacağına geçilir ve bu bacak sonunda ATC den gelecek olan " (Callsign)..What's your intention?" sorusuna cevap verilerek meydan ayrılışı tamamlanır.(düzenlendi)

Downwind Departure:

Kleransta alınan irtifa bilgisine uyularak standart traffic patternin sadece upwind-crosswind-downwind bacakları kullanılarak gerçekleştirilir. Bu bacaklar üzerinde uçularak kleransta alınan irtifaya tırmanılır ve bu seviyede uçulur. Downwind bacağı sonunda mevcut uçuş başı ile traffic pattern güzergahından çıkılır.

10.3-Traffic Pattern Entry (Meydan Turuna Giriş)

Bir meydana VFR koşullarda yaklaşılması sırasında sürat ve irtifa uçuş boyunca olduğu gibi pilot sorumluluğundadır. Pilot VFR koşullar gereği iniş öncesi pist ile görsel temas kurmalı ve inişini planlamalıdır. Bu planlama dahilinde meydan üzerine geldiğinizde iniş öncesi traffic patterne dahil olmanız gerekmektedir. Traffic pattern girişleri meydana geldiğiniz yön ve irtifanıza bağlı olarak değişkenlik gösterir.
Meydan çevresindeki coğrafik koşulların uygun olması durumunda VFR trafik 10.1 de anlattığım gibi meydan üzerinde AGL +1000 ft irtifaya sahip olmalıdır. Meydan coğrafyası buna müsaade etmediği durumlarda chartlardaki meydan üstündeki MSA yada varsa pist üstü holding irtifasında olunmalıdır.
Bu iki farklı irtifa durumlarında aşağıdaki diyagramdaki usuller takip edilerek patterne giriş yapılarak irtifa pattern dahilinde son yaklaşmaya kadar alçalma sağlanarak iniş gerçekleştirilir


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.

Sayfalar