Bu yazımda sizlere hold ve orbitten bahsedeceğim.
Hold ve Orbit Nedir ?
Hold: Bir uçağı herhangi bir sebepten dolayı geciktirmek için uygulanan manevradır. IFR uçaklara uygulanır. 2 kere 180 derece dönülmesi ile yapılır. 1. dönüş 1 dakika sürer ve 180 derece dönüş tamamlandığında 1 dakika gidilir tekrar 180 dereceye (holda başlamadan önceki uçuş başına) dönülür. Dönüş yaklaşık 1 dakika sürer. Holdun tamamı yaklaşık 4 dakikada tamamlanır. Kontrolör tarafından aksi belirtilmedikçe sağ taraftan yapılır.Orbit: Uçağın yörüngesi etrafında dönmesidir. VFR uçaklara yaptırılır. Sağdan 360 derecelik dönüş yapılır. Bu dönüş yaklaşık olarak 2 dakika sürer. Kısacası uçağın kendi etrafında 360 derece dönmesidir. Kontrolör tarafından aksi belirtilmedikçe uçağın SOL tarafından yapılır.
Holda Giriş ve Hold Prosedürleri nelerdir?
Bekleme noktaları hava sahası içerisinde trafiği düzenlemek, irtifa ve hız düzenlemesini yapmak yada acil durumlarda iniş öncesi uçağın maksimum iniş ağırlığı (MLV) ye ulaşması için gerekli operasyonun uygulanması için kullanılan bölgelerdir. VOR istasyonları ve Fix ler üzerinde oluşturulmuştur. Inbound Leg, Outbound Leg, Fix End ve Outbound End olarak isimlendirilen iki bacak ve iki dönüşten oluşur. Standart bekleme noktaları üzerinde operasyonlar SAĞdan yapılır. Coğrafik koşullara ve meydanın diğer özelliklerine bağlı olarak standart dışı (non-standart) bekleme paterni SOL dan yapılır. Bekleme prosedürlerinde hız ve irtifa limitleri chartlar üzerinde belirtilir.Hız limitleri ile irtifa limitleri şu şekilde 3'e ayrılmaktadır.
- 0 - 6000 ft MSL MAX 200 IAS
- 6001 - 14000 ft MAX 230 IAS
- 14000 ft Üzeri MAX 265 IAS
Hold Terimleri
Hold Terimlerini yandaki görselden görebilirsiniz. Bunları bilmezseniz bir sonraki maddeyi anlayamazsınızHolda Giriş Noktaları ve Giriş Usulleri
Holda Giriş Noktaları |
Holda Giriş Prosedürleri |
Yukarıdaki iki görselde holda giriş prosedürlerini görüyorsunuz şimdi bunları biraz açıklayalım
1-) Direk Giriş (Direct Entry)
Sıklıkla karşılaşılan ve en kolay giriş yöntemidir. Bekleme prosedürün başladığı noktaya 180 derecelik daire içindeki uçuş başları ile gelindiği takdirde uygulanır.Bekleme noktası üzerinde bekleme prosedürüne ait outbound leg uçuş başına dönülür. Bu uçuş başında "Abeam" noktasından itibaren 1 dk uçulur sonrasında Inbound leg uçuş başına dönülür.
Inbound leg dönüşleri esnasında inbound leg course üzerine
Holda giriş Prosedürü 2 |
2-) Paralel Giriş (Paralel Entry)
Bekleme noktasının başladığı noktaya 110 derecelik daire dilimi içerisinde, inbound leg e ters uçuş başında ve mevcut uçuş başımızı devam ettirdiğimizde bekleme prosedürünün dışında kalacak şekilde yaklaştığımızda bu metod uygulanır. Bekleme noktası üzerine gelindiğinde outbound leg uçuş başına dönülerek 1 dk uçulur, bekleme prosedürün içinde kalacak şekilde inbound leg uçuş başına girilir. Inbound leg course üzerine oturmak önemlidir.3-) Damla Girişi (Teardrop)
"Offset Entry" olarak ta adlandırılır. Bekleme noktasının başladığı noktaya 70 derecelik daire dilimi içerisinde, inbound leg e ters uçuş başında ve mevcut uçuş başımızı devam ettirdiğimizde bekleme prosedürünün içinde kalacak şekilde başka bir ifadeyle outbound bacağını kesecek şekilde yaklaştığımızda bu metod uygulanır. Bekleme prosedürü başlangıç noktası üzerinde inbound leg ile 30 derece açı yapılacak bir uçuş başına dönülerek 1 dk uçulur. Bu esnada outbound leg e yaklaşmış oluruz. 1 dakikalık uçuş sonunda inbound leg uçuş başına dönülür. Inbound leg course üzerine oturmak önemlidir.Bu yazımda sizlere Hold ve Orbit hakkında bilgi vermeye çalıştım. Yazı ve görsellerde büyük emeği geçen Mahmut Yalazıoğlu'na teşekkürler 😊
Yorum Gönder
Yorum yazarken lütfen saygı çerçevesini aşmayınız. Google, Disqus ve Facebook hesapları aracılığıyla yorum yazabilirsiniz.