Merhabalar. Bu yazımda sizlere uçaklardaki yaklaşma tipleri hakkında bilgi vermek istiyorum. İlk önce STAR ve radar vektör nedir bunlara biraz değinelim.
STAR Nedir?
Açılımı Standart Terminal Arrival Routes olan STAR rotanın bitiş fixinden son yaklaşmanın başlangıç fixine kadar olan yolu tanımlamak için kullanılır. Son fixe direkt bağlayabileceği gibi bir yere kadar STAR'la gelinip bir yerden sonrası Radar Vektör ilede bağlandığı durumlar olabilir.Radar Vektör Nedir ?
ATC tarafından uçağa yapılan heading, tırmanış ve alçalış yönlendirmelerine vektör denir. ATC herhangi bir STAR uygulamadan Radar Vektör yaklaşması yapabileceği gibi starın belli bir yerinde de radar vektöre döndürebilir. Alçalma ve uçuş başları ATC tarafından verilir.Şimdi Gelelim Yaklaşma Tiplerine
VOR/DME Yaklaşması
VOR/DME yaklaşması VOR üzerinden chartlarda belirtilen DME kadar uzaklaşarak yapılan yaklaşma tipidir. Aşağıda VOR/DME .Chartının örneğini görebilirsinizRNAV Yaklaşma
Yer şekillerine göre yapılan yaklaşma tipidir. En hassas yaklaşma tipidir. Pilotlar Chartlardaki aralıkları takip ederek alçalmayı manuel olarak yaparlar ve ilk yaklaşma fixine ulaşırlar Aynı şekilde RNAV SID lerde son fixe kadar ulaştırırlar aşağıda RNAV STAR ve RNAV SID Örneğini aşağıda görebilirsinizRNAV Yaklaşma ve Kalkış prosedürlerini kullanmanız hem sizin açınızdan hemde kontrolör açısından kolaylık sağlayacaktır. Yukarıda Jeppesen a ait chartları gördünüz. Sağ üst köeşede RNAV STAR ve RNAV SID yazıyorsa chartta o SID ve Chartların RNAV olduğunu anlayabilirsiniz. RNAV Chartlarının okumasına ilerleyen derslerde geçeceğiz. Şimdilik yazıyı burada sonlandırıyorum. Detaylı anlatımı ilerleyen günlerde gelecek.
Herkese iyi uçuşlar
Yorum Gönder
Yorum yazarken lütfen saygı çerçevesini aşmayınız. Google, Disqus ve Facebook hesapları aracılığıyla yorum yazabilirsiniz.