Biraz Sanal Biraz Gerçek...

Güncel İçerikler

18 Haz 2024

Havacılık Frezyolojisi & Konuşma Usulleri | Bölüm 1

 

Merhabalar,

Bu yazımızda sizlere havacılık frezyolojisinden ve temel kurallarından bahsedeceğiz. Bildiğiniz üzere, IVAO ve VATSIM gibi çevrimiçi platformlarda sıklıkla hava trafik kontrolörlerine (ATC) denk gelinmektedir. Bu platformlar, havacılık simülasyonu amacı güttüğünden, kontrolörlerin verdiği talimatları doğru bir şekilde anlamak ve kendi isteklerimizi net bir şekilde iletebilmek için bilmemiz gereken bazı temel unsurlar bulunmaktadır. Bu seride, sizlerle bu temel usulleri ayrıntılı bir şekilde paylaşacağız.

Öncelikle, havacılık alfabesini öğrenerek başlamamız gerekiyor. Harflerin ve rakamların okunuşu, normal okunuşlarından farklıdır. Bu, oluşabilecek yanlış anlamaları önlemek için kullanılan önemli bir konudur. Havacılık alfabesi, iletişimin net ve anlaşılır olmasını sağlamak amacıyla uluslararası standartlarda belirlenmiştir. Örneğin, "A" harfi "Alfa," "B" harfi "Bravo" olarak okunur. Bu şekilde, harflerin yanlış anlaşılması engellenir ve iletişimdeki doğruluk artırılır.

Havacılık alfabesi dışında, havacılık terminolojisinin bir parçası olan bazı kısaltmaların ve terimlerin de doğru bir şekilde anlaşılması ve kullanılması gerekmektedir. Örneğin, "ILS" (Instrument Landing System), "QNH" (deniz seviyesinden yükseklik) ve "RVR" (Runway Visual Range) gibi kısaltmalar, havacılık alfabesi kullanılarak değil, normal İngilizce alfabe harflerinin okunuşuyla söylenir.

Havacılık iletişiminde dikkat edilmesi gereken bir diğer önemli nokta da sayıların iletilmesidir. Çağrı adları, uçuş seviyeleri, uçuş başları, rüzgar yönü ve hızı, transponder kodları ve altimetre değerleri iletilirken her bir rakam ayrı ayrı söylenmelidir. Örneğin, 35000 feet irtifa "üç beş sıfır" olarak iletilmelidir. Ayrıca, irtifa, bulut yüksekliği, görüş ve RVR bilgileri iletilirken, 100 ve 1000'lik değerler içeriyorsa, bu değerler 100 ve 1000'lik dilimlerle ifade edilir. 

Bu ve bunun gibi birçok bilgiyi sizlere bu seride anlatıyor olacağım. Öyleyse ilk konu olan "Havacılık Alfabesi" ile başlayalım.


Havacılık Alfabesi


Harf

Kelime

Türkçe Telaffuzu

A

Alpha

AL FA

B

Bravo

BRA VO

C

Charlie

ÇAR

D

Delta

DELL TA

E

Echo

E KO

F

Foxtrot

FOKS TROT

G

Golf

GOLF

H

Hotel

HO TELL

I

India

IN A

J

Juliett

JUL YETT

K

Kilo

LO

L

Lima

MA

M

Mike

MAYK

N

November

NO VEM BIR

O

Oscar

OS KIR

P

Papa

PA PA

Q

Quebec

KE BEK

R

Romeo

RO ME O

S

Sierra

ER RA

T

Tango

TAN GO

U

Uniform

YU FORM

V

Victor

VİK TIR

W

Whiskey

VİS Kİİ

X

X-ray

EKS REY

Y

Yankee

YAN Kİİ

Z

Zulu

ZU LU

Not: Vurgulanması gereken kısımlar altı çizili olarak belirtilmitştir. 

1 Havacılık terminolojisinin bir parçası haline gelmiş olan bazı kısaltmalarda, havacılık alfabesi kullanılarak harflerin söylenmesi yerine, normal İngilizce alfabe harflerinin okunuşu kullanılabilir. (örn: ILS, QNH, RVR vb.)

Havacılıkta Rakamlar

Rakam veya rakamsal unsurlar

Türkçe Telaffuzu

0

ZİRO

1

VAN

2

TUU

3

TIRİİ

4

FOOVIR

5

FAYF

6

SİKS

7

SEVIN

8

EYT

9

NAYNIR

Decimal

DESİMIL

Hundred

HANDRID

Thousand

TAUZIND


Rakamların Kullanılması

Çağrı adları, uçuş seviyeleri, uçuş başları, rüzgar yönü ve hızı, transponder kodları ve altimetre değerleri iletilirken her bir rakam ayrı ayrı söylenmelidir.

Çağrı adı

Gönderme şekli

PGT 251

Sunturk two five one

THY 910

Turkish niner one zero

Uçuş seviyeleri

Gönderme şekli

FL 100

flight level one zero zero

FL 170

flight level one seven zero

Uçuş başları                   

Gönderme şekli                                        

080 Degrees

Heading zero eight zero

150 Degrees

Heading one five zero

Rüzgar yönü ve hızı

Gönderme şekli

200 degrees 18 Knots

Wind two zero zero degrees one eight

knots

160 degrees 25 knots guesting 30 knots

Wind one six zero degrees two five knots gusting 30 knots

Transponder kodu

Gönderme şekli

6500

Squawk six five zero zero

2411

Squawk two four one one

Pist

Gönderme şekli

03

Runway zero three

36

Runway three six

Altimetre değerleri

Gönderme şekli

1010

QNH one zero one zero

1000

QNH one zero zero zero


İrtifa, bulut yüksekliği, görüş ve RVR bilgileri iletilirken, 100 ve 1000'lik değerler içeriyorsa, bu değerler 100 ve 1000'lik dilimlerle ifade edilir.

İrtifa

Gönderme şekli

200

Two hundred feet

5 300

Five thousand three hundred feet

12 000

One two thousand

Bulut yüksekliği

Gönderme şekli

2 200

Two thousand two hundred feet

4 300

Four thousand three hundred feet

Görüş

Gönderme şekli

1000

visibility one thousand meter

700

visibility seven hundred meter

Runway visual range

Gönderme şekli

600

RVR six hundred meter

1 700

RVR one thousand seven hundred meter



Frekanslar iletilirken, son iki hanesi (5. ve 6. hanesi) sıfır ise 4 haneli olarak, diğer durumlarda ise 6 haneli olarak; tüm rakamlar tek tek söylenmelidir.

VHF kanalı

Gönderme şekli

118.000

ONE ONE EIGHT DECIMAL ZERO

118.005

ONE ONE EIGHT DECIMAL ZERO ZERO FIVE

118.010

ONE ONE EIGHT DECIMAL ZERO ONE ZERO

118.025

ONE ONE EIGHT DECIMAL ZERO TWO FIVE

118.050

ONE ONE EIGHT DECIMAL ZERO FIVE ZERO

118.100

ONE ONE EIGHT DECIMAL ONE



Bir sonraki bölümde temel freyzlere değineceğiz. Takipte kalın :)


Kaynakça: DHMI Havacılık Freyzyolojisi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yazarken lütfen saygı çerçevesini aşmayınız. Google, Disqus ve Facebook hesapları aracılığıyla yorum yazabilirsiniz.

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.

Sayfalar