IVAO ve VATSIM'de ATC'lik
Herkese tekrardan merhaba;
Bildiğiniz üzere sanal pilotluk kadar sanal hava trafik kontrolörlüğüyle de ilgilenmekteyim hatta şu aralar pilotluktan çok atclik ile uğraşıyorum desem yalan olmaz :). Bu yazım tek parça halinde değil her hafta 1 bölüm olarak yayınlanacak çünkü girilmesi gerekn konu çok... Öncelikle kendi ATC'lik yaptığım ortamı anlatayım yani IVAO'yu VATSIM i ise sonraya bırakacağım çünkü orada hiç bulunmadım yalan yok.
Şimdik başlıyorum :) . IVAO da kontrolör olabilmeniz için pek şart yok aslında. Yani VATSIM'deki gibi birkaç eğitim vs kısmı yok... Şöyle. isterseniz şimdi bu adrese girip linkteki programı indirir ve kontrolör olacağınız ülkenin sektör dosyasını yüklerseniz birde chartlar ile aranız iyiyse gel diyor kısaca ivao. Ha tabi direk te approach aç demiyor... AS1 AS2 AS3... tarzı rütbeler var ve her ülkenin kendi divizyonu ve kuralları var. Bu divizyon yönetimi sizin hangi rütbe ile nereye kontrolör olabileceğinizi belirtiyor. Derseniz aman kuralı dinlemeyip bir kere denesem ordada IvAc karşınıza çıkıyor ve rütben yetersiz diyor :). Türkiyede her rütbeye açık alanlar sınırlı. Buralar LTAF TWR/ GND , LTBJ APP / TWR / GND/ , LTFJ GND/TWR olarak sıralanmakta yani ister AS1 olun ister AS3 yukarıda yazığım pozisyonlara kontrolör olabiliyorsunuz ama AS1 iken Menderes Approach açmak ne kadar doğrudur tartışılır. Zaten kuralda var. Bilmediğin sektöre geçme diye. Bence gayet doğru. AS1 sin tamam chartları açtın baktın kleransta verdin ama approach açtın ee Radar Vektör alanbı TMA sınırı limitler ayırma kuralları vs vs vs bir sürü şey var. O yüzden Gel ama bilmediğin yere geçme mantığı var IVAO'da :) .
VATSIM'de ise iş biraz daha değişik. Şöyleki VATSIM direk gel ama bilmediğin rütbeye geçme demektense Gel biz öğretelim bildiğin yere geç diyor. Yani VATSIM'de direk sektör dosyası indir chart aç geç yok TRvACC adresine girip buradan ATC lik yapmak istediğinizi bildirmeniz gerekiyor. Buradan sonrasında TRvACC size bir eğitmen atıyor ve onunla birlikte eğitime başlıyorsunuz. Eğitim sonu bir sınava tabi tutuluyorsunuz ve geçerseniz artık Türkiyenin her yerinde kule yani tower pozisyonunda bulunabiliyorsunuz. Daha sonra sınav ile approach center vs vs diye ilerliyorsunuz. VATSIM in güzel yani bu aslında. Daha realistik. IVAO da verilen meydanlardan bir İzmir birde İstanbul Sabiha Gökçen trafik alır ama hiç almadığı da olur. Sizde bazen 2 saat bir trafik gelse diye beklersiniz. Maalesef IVAO da ortam bu şekilde. Ha bu TR hava sahası için. Fransa divizyonundaysanız eğer ADC yani Aerodrome Controller sınavına girersin rütbeni alırsın ADC olursun ondan sonra trafik derdin kalmaz niye mi ? Çünkü ADC ile Center açmana izin veriyorlar (Her alanda değil italya tarafına doğru küçük bir alanda) Türkiyede ise ADC olunca açabileceğiniz tek sektör daha doğrusu trafik olacak tek sektör Atatürk ve Ankara hadi bide Antalya ekleyelim. He ADC olunca sadece buralar değil yanlış anlaşılmasın. Tüm meydanlara kule açarsın... Açarsında Atatürk dışında adam akıllı trafik bulabilir misin bilemiyorum. Kısaca işler bu şekilde. He birde hangi platformda olursanız olun unutmamanız gereken bir şey var: ATC SABIRLI OLMALIDIR. BİLMEYENLERE BİR YERE KADAR YARDIMCI OLMALIDIR.
Yazının daha fazla uzun olmaması için ilk bölümü burada sonlandırıyorum. Herkese keyifli uçuşlar :)
إرسال تعليق
Yorum yazarken lütfen saygı çerçevesini aşmayınız. Google, Disqus ve Facebook hesapları aracılığıyla yorum yazabilirsiniz.