Merhabalar;
Bu yazımda size elimden geldiği kadar örnek bir muhaberat kurmaya çalışacağım. Kalkış Havalimanımız LTFJ (Sabiha Gökçen), varış hava limanımız ise LTBJ (İzmir Adnan Menderes) olacak.
Aktif ATC ler sırası ile IVAO'da Delivery, Ground , Tower , Approach ve Center dır. Biraz bu kontrolörler ve sorumluluk alanlarını anlatayım
Kontrolör Pozisyonları
1-) Delivery
Delivery kontrolörünün görevi uçuş planını inceleyip uçağa klerans vermektir. Kontrolör sizin gönderdiğiniz planı inceler ve buna uygun olarak klerans verir.
2-) Ground
Ground (yer hizmetleri) kontrolörünün görevi meydanın yer trafiğini yönetmektir. Klerans alındıktan sonra geri itme (Pushback) için hazır olununca yer hizmetlerine bağlanılır ve ondan taksi yolları alınır. Pistin Bekleme noktasına kadar bu kontrolör sizi kontrol eder. (İstisnai durumlar olabilir)
3-) Tower
Tower (kule) iniş ve kalkışlardan sorumludur. Bekleme noktasına gelince bağlanırsınız. Sorumluluk alanı sizi pistten kaldırana / indirene kadardır.
4-) Approach
Approach (yaklaşma) pistten kalktıktan sonra veya piste ineceğiniz zaman bağlantı kuracağınız kontrolördür. Kendisi size vektör vererek ILS (yada yaklaşma usulü neyse) hattına yaklaştıracak ve uygun konuma geldiğinizde kuleye devredecektir. Kalkan trafikler içinse uygun bir seviyeye kadar size vektör verip center kontrole transfer edecektir
5-) Center
Kapsama alanı en geniş olan kontrolördür. Havada olan tüm trafikler (approacha bağlı olmayanlar) onun sorumluluğundadır. Rotanıza göre sizi uygun bir şekilde hava sahasında kontrol eder.
ÖNEMLİ!!: IVAO'da her sektör kendinin alt sektörlerinden de sorumludur. Yani Delivery pozisyonu boş ise oraya yer hizmetleri bakar gibisinden. Örneğin kule açıldı ve tek aktif olan kendisidir. O zaman hem delivery nin hem de ground un görevini yapar. Approach ın alanına karışamaz!
Muhaberat Örneği [EN]
--Delivery--
P: Delivery, good day this is THY14HB ( Turkish one four hotel bravo diye okunur) atis information Papa on board (atis bilgisini .atis yazıp almanız lazım. Ör: .atis LTFJ_DEL ) Park at gate 201A (Two zero one Alpha) request IFR clerance our destination Adnan Menderes Airport.
D: Good day THY14HB you are cleared your destination via MARMA1J departure , initial climb level 6000 feet QnH 1018 , Squawk 1750
P: Cleared destination via MARMA1J departure initial climb level 6000 feet QnH 1018, Squawk 1750 THY14HB ( Buna geri okuma denir havacılıkta anlaşıldı, mutabık diye bir şey yoktur verilen tüm komutlar geri okuma yapılır)
D: Readback correct, Contact Gokcen Ground for pushback frequency ***.***
P: Contacting ground for pushback frequency ***.*** THY14HB
--Ground--
P: Ground good day this is THY14HB park at gate 201A ready for startup and pushback
G: Good day THY14HB, Startup and pushback approved facing left ( burada yön de verebilir batı doğu olarak)
P: Startup and pushback approved facing left THY14HB
P: Ground this is THY14HB ready for taxi at holding point runway 06
G: You are cleared taxi at holding point 06 via via Q, D, J ( havacılık alfabesini bilmeniz lazım).
P: Ground THY14HB at holding point runway 06
G: THY14HB please contact Gokcen Tower via ***.***
P: Contacting tower via ***.*** THY14HB
--Tower---
P: Gokcen tower good day THY14HB at holding point 06 ready for departure.
T: THY14HB runway 06 cleared takeoff wind is 020 degress 10 knot after airborne contact Yeşilköy Approach via ***.***
P: Wind copied. Runway 06 cleared takeoff after departure contact Yeşilköy Approach via ***.*** THY14HB
--Approach--
P:Yeşilköy approach THY14HB Airborne
A: Radar identify climb 9000 feet direct MARMA
P: Climbing 9000 feet direct MARMA THY14HB
A: Climb FL160 and you are leave my controlspace please contact Ankara Center via ***.***
P: Contacting center via ***.*** THY14HB
--Center--
P:Good day approach THY14HB airborne at Sabiha gökcen at 9000 feet, climbing fl160 inbound MARMA with you
C: THY14HB radar identify at 9000 feet clb fligt level 160 and continue MARMA
P: Clb flight level 200 continue MARMA THY14HB
P: THY14HB at FL200
C: THY14HB climb your final level fl220
P: Climbing Final 220 THY14HB
P: THY14HB We are reached top of decent
C: Rogger, Decent 160
P: Decending 160 THY14HB
C: Please contact Menderes Approach via ***.***
--Menderes Approach--
P:Good day Approach THY14HB At fl 160 with you
A:Good day radar identify, Direc IMR and decent 5000 feet
P:Decent 5000 direct IMR
A:THY14HB turn heading 170 decent 3500 feet
P:Turn heading 170 decent 3500 feet THY14HB
A:Turn heading 010 and clear ILS approach report establish
P:Turn 010 report establish THY14HB
P:THY14HB ILS full establis runway 34R
A:Rogger please contact Menderes approach via ***.***
P:Contacting Menderes Tower via ***.*** THY14HB
--Menderes Tower--
P:Tower Good day THY14HB ILS full established rwy 34R
T:THY14HB rwy 34R cleared land wind is 320 degress 10 knot
P:Wind copied rwy cleared land THY14HB
P:THY14HB, Runway vacated via H
T:THY14HB , please contact Menderes ground via ***.***
P:Contacting ground via ***.***
--Menderes Ground--
P:Ground good day THY14HB Runway vacated via H
G:THY14HB you are cleared taxi gate 5 via Runway 34L and D
P:Cleared taxi gate 5 via Runway 34L and D
P:THY14HB On Block
G:THY14HB contact menderes delivery via ***.***
P:Contacting Delivery via ***.***
--Menderes Delivery--
P:Menders delivery THY14HB on block gate 5 request shutdown
D:THY14HB shutdown apporved. Switch unicom via 122.8
P:Switching unicom thank you...
İngilizce muhaberat bu şekilde. Bu tamamen bir örnek tabi mesela cleared land yerine go around, Direct IMR yerine Heading . orbit vs vs birçok şey denebilir...
Türkçe Muhaberatı da paylaşalım öyleyse...
Muhaberat Örneği [TR]
--Delivery--
P: Delivery, İyi günler THY14HB (Turkish one four hotel bravo diye okunur) atis bilgisi Papa alındı (atis bilgisini .atis yazıp almanız lazım. Ör: .atis LTFJ_DEL ) 201A kapısında park halindeyiz (Two zero one Alpha) Adnan menderes için girmiş olduğum uçuş planımın onayını istiyorum.
D: İyi günler THY14HB Uçuş planınız girildiği şekilde onaylandı SID MARMA1J , öncelikli tırmanış 6000 feet QnH 1018, Squawk 1750
P: CUçuş planınımız girildiği şekilde onaylandı SID MARMA1J , öncelikli tırmanış 6000 feet QnH 1018 , Squawk 1750 THY14HB (Buna geri okuma denir havacılıkta anlaşıldı, mutabık diye bir şey yoktur verilen tüm komutlar geri okuma yapılır)
D: Geri okuma başarılı, geri itme için Gökçen yer hizmetleri ile iletişime geçin frekans: ***.***
P: Yer hizmetleri ile iletişime geçiliyor, frekans: ***.*** THY14HB
--Ground--
P: Yer hizmetleri iyi günler THY14HB, 201A numaralı kapıda park halindeyiz motor başlatma ve geri itme için hazırız
G: İyi günler THY14HB, Geri itme ve motor başlatma onaylandı yüzünüz sola dönük olsub ( burada yön de verebilir batı doğu olarak)
P: Geri itme ve motor başlatma onaylandı yüzümüz güneye dönük olacak THY14HB
P: Ground THY14HB 06 Pisti bekleme noktasına taksi için hazırız
G: Q, D, J taksi yolları ile 06 pisti bekleme noktasına taksi serbest ( havacılık alfabesini bilmeniz lazım).
P: Ground THY14HB 06 pisti bekleme noktasındayız hareket etmek için hazırız
G: THY14HB ***.*** frekansından Gökçen Kule ile temasa geçin iyi uçuşlar
P: Kule ile iletişime geçiliyor frekans: ***.*** THY14HB
--Tower---
P: Gokcen kule İyi günler THY14HB 06 pisti bekleme noktasındayız. kalkış için hazırız.
T: THY14HB 06 pisti kalkış için müsait rüzgar 020 dereceden 10 knot Kalkışa mütakip Yeşilköy Approach ile iletişime geçin
P: Rüzgar bilgisi alındı . 06 Pisti kalkış için müsait , kalkışa mütakip Yeşilköy yaklaşma ile iletişime geçiliyor frekans ***.*** THY14HB
--Yaklaşma--
P:Yeşilköy yaklaşma THY14HB Airborne
A: Radar tanımlaması yapıldı 9000 feet e tırmanın direct MARMA
P: 9000 feete tırmalıyor direct MARMA THY14HB
A: Uçuş seviyesi 160'a Tırmanın, Kontrol alanımdan ayrıldınız. ***.*** üzerinden Ankara Center ile iletişime geçin
P: Ankara Center ile iletişime geçiliyor ***.*** THY14HB
--Merkez (Center)--
P:İyi günler Center THY14HB airborne Sabiha gökcen 9000 feeten fl160 a tırmanıyoruz MARMA ya inbounduz sizinleyiz
C: THY14HBradar tanınmlaması 9000 feette başarılı uçuş seviyesi 160 a tırmanın ve MARMA ya doğru devam edin
P: 160 a tırmanıyoruz inbound MARMA THY14HB
P: THY14HB uçuş seviyesi 160 a ulaşıldı
C: THY14HB final seviyeniz fl220 a tırmanış serbest
P: Final seviyesi 220 a tırmanıyoruz THY14HB
P: Alçalma noktamıza ulaştık THY14HB
C: Anlaşıldı , Uçuş seviyesi 160 a alçalın
P: 160 a alçalınıyor THY14HB
C: Menderes Yaklaşma ile iletişime geçin frekans: ***.***
--Menderes Yaklaşma--
P:İyi günler Yaklaşma THY14HB FL160 seviyesinde sizinleyiz
A:İyi günler radar tanımlaması yapıldı, Direct IMR 5000 feet e alçalın
P:5000 e alçalıyoruz direct IMR THY14HB
A:THY14HB Uçuş başı 170 , 3500 feet e alçalın
P:Uçuş başı 170 , 3500 feet e alçalıyoruz THY14HB
A:Uçuş başı 010, 3500 ILS yaklaşmasına serbestsiniz Establish İkaz olsun
P:Uçuş başı 010, 3500 ILS yaklaşmasına serbestsiniz Establish İkaz THY14HB
P:ILS establish 34R THY14HB
A:Anlaşıldı lütfen kule ile iletişime geçin frekans ***.***
P: Menderes Kule ile iletişime geçiliyor frekans: ***.*** THY14HB
--Menderes Kule--
P: Menderes Kule İyi günler THY14HB ILS full established 34R
T:THY14HB 34R pisti iniş için müsait rüzgar 320 den 10 knot.
P:Rüzgar alındı 43R pisti iniş için müsait THY14HB
P:THY14HB, Pist H den terk edildi THY14HB
T:THY14HB , ***.*** üzerinden yer hizmetleri ile iletişime geçin
P:Yer hizmetleri ile iletişime geçiliyor. Frekans ***.*** THY14HB
--Menderes Yer Hizmetleri--
P:Yer Hizmetleri iyi günler THY14HB H yolu ile pist terk edildi.
G:THY14HB 5 numaralı kapıya 34L pisti ve D ile taksi serbest
P:5 numaralı kapıya 34L pisti ve D ile taksi serbest THY14HB
P:THY14HB Kapıya taksi tamamlandı
G:THY14HB ***.*** üzerinden menderes delivery ile iletişime geçin
P:Delivery ile iletişime geçiliyor frekans ***.*** THY14HB
--Menderes Delivery--
P:Menders delivery THY14HB kapı 5 teyiz motor kapatma müsadesi istiyoruz
D:THY14HB motor kapatma onaylandı. ünicoma geçiş yapın 122.8
P:Ünicoma geçiş yapılıyor teşekkürler THY14HB
-----------------
Şimdi gelelim birkaç hatırlatmaya. Atis bilgisini almanız önemli VATSİM de tam nasıl işliyor bilmiyorum ama İVAO da zaten bir sektöre bağlandığınızda tüm atis bilgisi önünüze çıkıyor ivap ekrnaında. Fark ettiyseniz yukarıdaki konuşmalarda aktif pisti söylemedi kontrolör çünkü bu bilgi ATİS te yer alıyor ve pilot atis doğrulamasını yaptı. Gecikme olmaması açısından da geri söylemiyor. ATİS bilgisi sürekli sabit kalmaz onu söyleyeyim. Sürekli değişir A dan Z ye harfler alır. Bu harfleri kontrolöre söylemeniz gerekiyor işte bağlanınca verilen örnek bir atis bilgisi:
Menderes Approach information FOXTROT recorded at 1732z LTBJ 211720Z 01007KT CAVOK 19/08 Q1015 NOSIG ARR RWY 34R / DEP RWY 34R / TRL FL110 / TA 10000FT CONFIRM ATIS INFO FOXTROT on initial contact
Kırmızı alana aldığım kısım işte ATC ye söylemeniz gereken kısım. Bağlanınca atis doğrulaması yapın dendiğinde direk bunu okumayın yani. Foxtrot mesela yukarıda ondan foxtrot diyin yeterli. Gördüğünüz gibi Transation Level, Transation Altitude gibi bilgiler var. Şimdi Neden 10 bin feet altında feet üstünde FL kullanılıyor diye düşünebilirsiniz. Alın işte cevabı Transation Level değerininin üstünde feet ibaresi kullanılmaz Flight Level / Uçuş Seviyesi ibaresi kullanılır. vs vs. Eğer bu bilgi olmasa Yukarıda yazanları ATC size tek tek okumak zoruna olacaktı o yüzden ATİS doğrulamasını yapın ATC de uğraşmasın ATİS doğrulaması yapın demekle :)
Daha sonra bu da önemli bir kısım. Kontrolörden birşey isterken çağrı kodunuzu ilk söyleyin yani taksi vs isteyecekseniz Önce taksi istiyorum sonra THY14HB demek yerine - THY14HB taksi istiyorum demeniz gerekiyor. Ama geri okuma yaparkende çağrı kodunu sonra söyleyin. Taksi aldınız B ve D yolları verildi mesela, onuda B ve D yolları ile taksi serbest THY14HB şeklinde okuyun.
Muhaberat kısmı bu kadar ama bu muhaberat tabiki herşey yolunda gittiği duruma göre hazırlandı siz tabiki Hold , Orbit , Go Around , Expedite Decent gibi kavramları bilmelisiniz :)
Bir sonraki yazımda görüşmek üzere...
إرسال تعليق
Yorum yazarken lütfen saygı çerçevesini aşmayınız. Google, Disqus ve Facebook hesapları aracılığıyla yorum yazabilirsiniz.