Merhabalar bu yazımda sizlere 2. derste bahsetmiş olduğum şekilde VOR ve ADF i detaylı bir şekilde anlatıyorum. Bu önemlidir. bu bilgiler IFR uçuşlarda da işinize yarayacaktır
VOR Nedir ?
VOR'un Açılımı: VERY HIGH FREQUENCY OMNI DIRECTIONAL RANGEVOR Ne İşe Yarar: Uçaklara yardım etmek üzere kurulmuş istasyonlardır. Uçakların pozisyon bilgilerini almalarını sağlar
VOR Frekans Aralıkları: 108.000 – 117.975 MHz
Çalışma Şekli: VOR istasyonu kendi etrafında 360 derecelik radyaller üretir. Pilotlara manyetik Kuzeye göre VOR istasyonuna olan yönlerini ve mesafelerini gösterir. Aşağıda Cessna172/Airbus A320 ve Boeing777 de bulunan VOR göstergelerini sırasıyla görebilirsiniz
Yukarıdaki görsellerde Airbus ve Boeingde ND ekranında da göründüğü için paylaştım. Cessna172 deki gibi manuel gösteren bir gösterge de uçaklarda bulunmaktadır. Bu konuyu anlatırken Cessna 172 de bulunan gösterge baz alınacaktır çünkü bu işin temeli Cessna😉
VOR Çeşitlerini aşağıda paylaşıyorum biz Normal VOR u navigasyonda kullanıyoruz ama bunları bilmekte fayda var
VOR Tipleri (Alıntıdır)
- AFISVOR :Havaalanı, terminal sahası ve uçuşlar ile ilgili bilgileri yayınlar.
- BVOR (Broadcast VOR) :VOR tanıtıma yayını arasında hava durumu ve meydan ile ilgili bilgileri yayınlar.
- DVOR (Doppler VOR) :Yayın hassasiyeti ve doğruluğu geliştirilmiş ikinci nesil istasyondur. Çalışma prensibi diğerlerine göre daha farklıdır.
- NVOR (Normal VOR) :Seyrüsefer sırasında kullanılan, 112.000 – 118.000 frekansları arasında
çalışan, yaklaşık 200 NM menzili olan ve daha kuvvetli verici gücüne sahip seyrüsefer
yardımcısıdır. - TVOR (Terminal VOR) :Ana meydanlarda ve yaklaşmalarda kullanılır. Sadece verici gücü daha düşüktür. Menzili 25 NM civarıdır.
- VOT (Test VOR) :Bazı meydanlarda uçakların VOR göstergelerinin doğruluğunu kontrol etmesi için kullanılan test amaçlı istasyonlardır. IFR uçuşlar için, hata miktarı maksimum +/- 4° derece olabilir.
- VORTAC (VOR TACAN) :VOR ve TACAN cihazları eşleştirilmiş veya yan yana belirli bir mesafeile yerleştirilmiş istasyondur.
Bir VOR Frekansı girdiğinizde Ne Olur ?
Bir VOR frekansı girdiğinizde ve VOR un kapsama alanına girdiğinizde Cessna172 de bulunan ekranlar aşağıdaki gibi değişecektir. VOR2 bulunduğum noktadan çekmediği için değişiklik olmamıştır.İlk zoom alanında VOR girdiğinizde ne olduğu, 2. zoom alanında ise VOR a olan mesafenin gösterildiği gösterge belirtilmiştir
VOR1 Indicator |
Yukarıdaki görselde dikkat etmeniz gereken 2 şey vardır. İlk zoom alanında çıkan ok VOR a hizalama yapılmadığını gösteriyor. Altında bulunan butonu döndürerek VOR un şu anki konumumuza göre kaç radyalde kaldığını bulmamız gerekiyor. Aşağıda bunun nasıl yapıldığını gösterdim. Dikkat etmeniz gereken nokta altta bulunan beyaz okun yukarıda siyahın aşağıda olması gerektiğidir
Course Selector |
ADF Nedir?
Açılımı Automatic Direction Finder dır. Türkçesi Otomatik Yön Bulucu olarak söylenebilir. NVOR ile aynı işlevi yapar ama ADF asla ama asla uzaklık bildirmez sadece yön belirtir!!ADF Girildiğinde Ne Olur?
Cessna 172 de ADF frekansını yazdığınızda aşağıdaki gibi bir değişim olacaktır.
ADF Indicator |
Bu çekimler yerde hareketsiz olarak yapıldığından herhangi bir zaman bilgisi göstergelerde VOR için gösterilmemiştir. Havada VOR ve ADF kullanımıyla ilgili bir video çekip YouTube üzerinden paylaşacağım. Bloga da ekleyeceğim. Takipte kalın 😉
إرسال تعليق
Yorum yazarken lütfen saygı çerçevesini aşmayınız. Google, Disqus ve Facebook hesapları aracılığıyla yorum yazabilirsiniz.