Merhabalar; Bu yazımızda sizlerle beraber Cessna 172 de bulunan göstergelere detaylı olarak bakıyoruz. Göstergelerin ne olduğunu ve ne işe yaradığını bu yazımda anlatmıştım. O yazıyı okumadan buradakileri okumanızın faydası olmayacaktır.
VOR ve ADF göstergeleri ayrıca detay istediğinden VOR ve ADF göstergelerini bu yazımda anlattım. VOR ve ADF için linke tıklayarak ulaşabilirsiniz.
Air Speed Indicator
Beyaz Ark:
Flap operasyonunun uygulanabileceği güvenli sürat aralığıdır.
İçeriğinde en düşük sürat kısmına Vso, en yüksek sürat kısmına Vfe
denir.
Vso: Tam flap ile güvenli uçuşun yapılabileceği minimum sürattir, stall sürati olarak adlandırılır.
Vfe: Flap operasyonunun başlatılabileceği maksimum sürati temsil eder.
Yeşil Ark: Güvenli uçuşun yapılabileceği sürat aralığını ifade eder. Tüm uçuştaki sürat bu aralık içerisinde olmalıdır. İçeriğinde en düşük sürat kısmına Vs1, en yüksek sürat kısmına Vno denir.
Vs1: Hava aracının temiz konfigürasyonda (Flap ve iniş takımları kapalı )güvenli seyir yapabileceği minimum sürati ifade eder, Düşme(stall) sürati olarak ta adlandırılır.
Vno: Hava aracının uçuş esnasında yapısal bütünlüğünü koruyabileceği maksimum sürati temsil eder. Meteorolojik şartların en uygun olduğu zamanlar haricinde geçilmemelidir.
Sarı Ark: Dikkat aralığıdır. Meteorolojik şartların en uygun olduğu zamanlarda sürat bu aralıkta olduğunda dikkatli olunmaktadır.
Kırmızı Çizgi: Uçağın yapısal hasara uğrayacağı sürati temsil eder. Bu süratte operasyon yasaktır.
Vso: Tam flap ile güvenli uçuşun yapılabileceği minimum sürattir, stall sürati olarak adlandırılır.
Vfe: Flap operasyonunun başlatılabileceği maksimum sürati temsil eder.
Yeşil Ark: Güvenli uçuşun yapılabileceği sürat aralığını ifade eder. Tüm uçuştaki sürat bu aralık içerisinde olmalıdır. İçeriğinde en düşük sürat kısmına Vs1, en yüksek sürat kısmına Vno denir.
Vs1: Hava aracının temiz konfigürasyonda (Flap ve iniş takımları kapalı )güvenli seyir yapabileceği minimum sürati ifade eder, Düşme(stall) sürati olarak ta adlandırılır.
Vno: Hava aracının uçuş esnasında yapısal bütünlüğünü koruyabileceği maksimum sürati temsil eder. Meteorolojik şartların en uygun olduğu zamanlar haricinde geçilmemelidir.
Sarı Ark: Dikkat aralığıdır. Meteorolojik şartların en uygun olduğu zamanlarda sürat bu aralıkta olduğunda dikkatli olunmaktadır.
Kırmızı Çizgi: Uçağın yapısal hasara uğrayacağı sürati temsil eder. Bu süratte operasyon yasaktır.
Altimetre
Altitude
Indicator olarakta bilinmektedir.. Mevcut atmosferik basınca bağlı
olarak çalışır. Göstergenin sağ tarafında mevcut basınç değerini Hpa
yada mm-Hg cinsinden gösteren bir bölüm vardır. Basınç değeri
altimetrenin sağ altında bulunan bir knob ile ayarlanır. Altimetre
göstergesi içinde 3 adet iğne bulunur. Bunlar:
Ucu Üçgen İğne: Her iki rakam arasını 10 bin feet olarak gösterir. İğnenin geçmiş olduğu tam sayı 10.000 ile çarpılarak ifade edilir
Küçük İğne (Akrep): Her iki tam rakam arasını 1000 feet olarak gösterir. İğnenin geçmiş olduğu tam sayı 1000 ile çarpılarak ifade edilir.
Büyük İğne (Yelkovan): Her iki rakam arasını 20 feetlik parçalarla toplamda 100 feet olarak gösterir. İğnenin gösterdiği tam sayı 100 ile çarpılır. İğne iki tam sayı arasında 5 kısa beyaz çizgiler üzerinde ise her çizgi için 20 feet eklenerek ifade edilir. Bu açıklamaları bir örnek ile göstermek gerekirse yandaki resimde hava aracının irtifasını okumak istediğimizde:
Ucu Üçgen İğne: Her iki rakam arasını 10 bin feet olarak gösterir. İğnenin geçmiş olduğu tam sayı 10.000 ile çarpılarak ifade edilir
Küçük İğne (Akrep): Her iki tam rakam arasını 1000 feet olarak gösterir. İğnenin geçmiş olduğu tam sayı 1000 ile çarpılarak ifade edilir.
Büyük İğne (Yelkovan): Her iki rakam arasını 20 feetlik parçalarla toplamda 100 feet olarak gösterir. İğnenin gösterdiği tam sayı 100 ile çarpılır. İğne iki tam sayı arasında 5 kısa beyaz çizgiler üzerinde ise her çizgi için 20 feet eklenerek ifade edilir. Bu açıklamaları bir örnek ile göstermek gerekirse yandaki resimde hava aracının irtifasını okumak istediğimizde:
- Ucu Üçgen İğne 0 ile 1 arasında olduğundan tam kısım 0 alınır.
0x10.000=0 - Küçük İğne 8 ile 9 arasında olduğundan tam kısmı olan 8 alınır.
8x1000=8000 - Büyük İğne 6 ile 7 arasında olduğundan tam kısmı olan 6 alınır.
6x100=600 - Ayrıca 2. beyaz çizgi üzerinde olduğundan
2x20=40
Marker Becons
Outer Marker: Pist eşiğine 4-7 nm uzaklığa konumlandırılmıştır. Mavi "O" görsel ikazı ve mors kodu ile "3 uzun" sesli ikazına sahiptir.
Middle Marker: Pist eşiğine 0.5-0.8 nm uzaklığa konumlandırılmıştır. Sarı "M" görsel ikazı ve mors kodu ile "Kısa Uzun Kısa Uzun" sesli ikazına sahiptir.
Inner Marker: Pist eşiğinin hemen önüne konumlandırılmıştır. Beyaz "I" görsel ikazı ve mors kodu ile "4 kısa" sesli ikazına sahiptir.
Middle Marker: Pist eşiğine 0.5-0.8 nm uzaklığa konumlandırılmıştır. Sarı "M" görsel ikazı ve mors kodu ile "Kısa Uzun Kısa Uzun" sesli ikazına sahiptir.
Inner Marker: Pist eşiğinin hemen önüne konumlandırılmıştır. Beyaz "I" görsel ikazı ve mors kodu ile "4 kısa" sesli ikazına sahiptir.
Detaylandırılması gereken göstergeleri anlatmaya çalıştım. Diğer göstergelerin ne işe yaradıkları ile ilgili bu yazıya bakabilirsiniz.
إرسال تعليق
Yorum yazarken lütfen saygı çerçevesini aşmayınız. Google, Disqus ve Facebook hesapları aracılığıyla yorum yazabilirsiniz.