Sanal Pilotluk Dersleri | Cessna 172 Final - C172 Kokpiti Detaylı Anlatım 2. Bölüm



Cessna final serimizin 2. bölümüne hoş geldiniz. 1. Bölüme buraya tıklayarak ulaşabilirsiniz.

2-NAVİGASYON- HABERLEŞME- OTOPİLOT ve YÖN BULUCULAR

Bu bölümde navigasyon haberleşme ve otopilot bölümünün yanısıra 3 adet göstergemiz dahil edilmektedir.

C172 Paneli

2.1-Navigasyon NAV1-NAV2

Bu kısım radyo panelinin en üst kısmında, sağ tarafta üsteki NAV1 alttaki NAV2 olarak adlandırılan iki bölümden oluşur. Her bir bölümün sol tarafındaki frekans aktif sağ tarafındaki frekans stand by dır. Frekanslar stand by kısmına girilebilir ve ortada üstünde çift yönlü ok işareti olan buton ile aktif kısma alınır. NAV frekansları 108.00-117.95 aralığındadır dolayısıyla VOR ve ILS frekanslarımız bu bölüm içerisinde kullanılır. Görsel takibi VOR Indicator üzerinde yapılır.(2.6)

2.2-Haberleşme COM1-COM2

Bu kısım radyo panelinin en üst kısmında, sol tarafta üsteki COM1 alttaki COM2 olarak adlandırılan iki bölümden oluşur. Her bir bölümün sol tarafındaki frekans aktif sağ tarafındaki frekans stand by dır. Frekanslar stand by kısmına girilebilir ve ortada üstünde çift yönlü ok işareti olan buton ile aktif kısma alınır. COM frekansları 118.000-132.950 aralığındadır.

2.3-Automatic Direction Finder ADF

Bu kısım panelin ortasında bulunur. Haritalarda veya chartlarda belirtilen NDB frekansları 3  basamaklı sayılarla ifade edilir ve radyo panelin bu bölüme set edilir. Nav ve Com frekansları gibi sol tarafı aktif sağ tarafı stand by dır. Girilen frekansa ait vericinin yönü ADF Indicator üzerinde gözlemlenir. (bknz: kısım 2.7 ve VOR/ADF Nedir Cessnada Nasıl Kullanılır)

2.4-Transponder TX

Transponder kodumuzun girişinin yapıldığı kısımdır.

2.5-Otopilot A/P

Radyo panelinin en alt kısmında bulunur ve girilen veriler doğrultusunda uçağımızı otomatik olarak uçurulmasını sağlar. Alt kısmında soldan sağa AP Master, HDG, NAV, APP, ALT, VS UP-VS DN ive ARM   butonları ve irtifa nın ayarlandığı knob mevcuttur.İçeriğine irtifa ve vertikal hız bilgileri girişi yapılabilir.

AP Master: A/P u devreye alır veya çıkarır. Devreye girerken ve çıkarken sesli ve ışıklı ikaz verir.
HDG: HDG modu aktif-de aktif eder.
NAV: NAV modu aktif-de aktif eder.
ALT: ALT modu aktif-de aktif eder.
VS UP-DN: Vertikal hız ayarlaması yapılır. UP tırmanma varyosunu DN alçalma varyosunu ayarlar.
ARM: Set edilen irtifaya ulaşıldığında uçağımızın bu irtifaya geldiğinde tırmanışı veya alçalışı bırakma emrini verir.

Aktif olan modların butonlarında aktif olduklarında ışıklı ikaz bulunur.

2.6-VHF Omnirange Radio Indicator VOR1-VOR2

Bu gösterge takımı radyo panelin solunda yatayda iki adet konumlandırılmıştır. Bölüm 2.1 de bahsettiğimiz NAV frekanslarının görsel olarak takibinin yapıldığı göstergedir (Görselli ve detaylı anlatım için şu adrese bakabilirsiniz VOR/ADF Nedir Cessnada Nasıl Kullanılır ). Girilen frekansa ait vericinin yönünü ve bize olan mesafesini (radyo panel üzerinde) gösterir. VOR1 göstergesi içeriğinde 360 derecelik bir kadran ile dik duran ve yatay düzlemde sağa sola hareket eden Lokalizer iğnesi (LOC), yatay konumlandırılmış ve dikey düzlemde hareket eden Glide Slop iğnesi (GS), göstergenin içinde sağ tarafta To/From göstergesi ve sol altta iç kadranı döndüren OBS knob u bulunur.
VOR2 göstergesinde VOR1 den farklı olarak GS iğnesi bulunmaz.
VOR1 NAV1 e girilmiş frekansa ait bilgiyi
VOR2 NAV2 ye girilmiş frekansa ait bilgiyi
gösterir.

NAV a frekansı girilmiş bir istasyonun yönünü bulmak için, frekansı girdikten sonra
  1. LOC iğnesinin hareket etmesi kontrol edilir.
  2. To/From göstergesi kontrol edilir. Yukarı veya aşağı beyaz ok gözlemlenirse istasyondan sinyal alınmaktadır. Sinyal yoksa bu kısım kırmızı taralı şekilde görülür.
  3. OBS knob u kullanılarak sağa veya sola kaymış olan LOC iğnesi ortalanır ve LOC iğnesinin üst ucuna gelen HDG değerine bakılır.
  4. To/From göstergesi bir kez daha kontrol edilir.
    Beyaz ok yukarıyı gösteriyorsa (To)
    Beyaz ok aşağıyı gösteriyorsa (From)
Gösterge TO gösteriyorsa: VOR istasyonu LOC iğnesinin üst ucunun gösterdiği uçuş başındadır. HDG bu değere set edilerek VOR a dönülür. Dönüş esnasında kayan LOC iğnesi tekrar dik konuma getirilerek HDG düzeltmesi yapılır.
Gösterge FROM gösteriyorsa: VOR istasyonu LOC iğnesinin alt ucunun gösterdiği uçuş başındadır. Başka bir ifadeyle arkanızda kalmıştır.HDG bu değere set edilerek VOR a dönülür. Dönüş esnasında kayan LOC iğnesi tekrar dik konuma getirilerek HDG düzeltmesi yapılır.

VOR1 Indicator aynı zamanda ILS için kullanılmaktadır. LOC ve GS iğneleri yardımıyla ils frekansı girilmiş bir pist için aletli yaklaşma yapabilir ve VOR1 göstergesinden takip edebiliriz.

Burada LOC iğnesinin konumu pistin konumunu, GS iğnesinin konumu da süzülüş hattına göre durumumuzu göstermektedir.

NAV1 e bir ILS frekansı girildiğinde
LOC Sağda ise   pistin uçuş doğrultumuza göre sağımızda olduğunu
LOC Solda ise    pistin uçuş doğrultumuza göre solumuzda olduğunu
GS Yukarıda ise süzülüş hattı altında olduğumuzu (yüksel)
GS Aşağıda ise   süzülüş hattı üstünde olduğumuzu (alçal)
belirtir.


Yan Taraftaki VOR1 göstergesinin bir ILS frekansına bağlı olduğunu düşünürsek;
LOC solda kaldığından pist uçuş doğrultumuza göre solda kalmıştır, bizi sola çağırmaktadır.
GS aşağıda kaldığından süzülüş hattının üstünde kaldığımızı belirtmektedir, bizi aşağıya çağırmaktadır.



2.7- Automatic Direction Finder ADF

Radio panelin solunda VOR göstergelerinin altına konumlandırılmıştır. İçeriğinde 360 derecelik hareketli bir kadran, sarı renkli ADF iğnesi ve kadranı hareket ettiren OBS knob u bulunur.

Çalışma mantığı NAV-VOR ilişkisi gibidir. Radyo panelde girilen bir NDB frekansının gösterge içeriğindeki sarı iğne yardımıyla yönünü göstermektedir. Ancak mesafe bilgisi vermez.
Frekansı girilmiş bir NDB yönünü bulmak için
  1. Frekans girildiğinde sarı iğnenin hareketi kontrol edilir.
  2. OBS knob kullanılarak içteki kadran döndürülerek mevcut uçuş başı ile eşitlenir.
  3. İğnenin gösterdiği uçuş başına dönülerek NDB karşılanır.
Dönüş esnasında kayan ADF iğnesinin uçuş başı düzeltilerek HDG eşitlemesi yapılır. 



Otopilot navigasyon ve iletişim panelini detaylı bir şekilde anlattık. Artık Cessna ile ilgili son kısımlara geliyoruz. Önceki Cessna yazılarını okuyup Final serisini bitirdikten sonra artık tüm sistemlere hakim olabilecek ve sanal ortamda daha gerçekçi bir uçuş yapabileceksiniz.

Yorum Yaz

Yorum yazarken lütfen saygı çerçevesini aşmayınız. Google, Disqus ve Facebook hesapları aracılığıyla yorum yazabilirsiniz.

أحدث أقدم