VOR/DME, ve RNAV Yaklaşma ve RNAV Kalkış




Merhabalar. Bu yazımda sizlere uçaklardaki yaklaşma tipleri hakkında bilgi vermek istiyorum. İlk önce STAR ve radar vektör nedir bunlara biraz değinelim.

STAR Nedir?

Açılımı Standart Terminal Arrival Routes olan STAR rotanın bitiş fixinden son yaklaşmanın başlangıç fixine kadar olan yolu tanımlamak için kullanılır. Son fixe direkt bağlayabileceği gibi bir yere kadar STAR'la gelinip bir yerden sonrası Radar Vektör ilede bağlandığı durumlar olabilir.

Radar Vektör Nedir ?

ATC tarafından uçağa yapılan heading, tırmanış ve alçalış yönlendirmelerine vektör denir. ATC herhangi bir STAR uygulamadan Radar Vektör yaklaşması yapabileceği gibi starın belli bir yerinde de radar vektöre döndürebilir. Alçalma ve uçuş başları ATC tarafından verilir.

Şimdi Gelelim Yaklaşma Tiplerine

VOR/DME Yaklaşması

VOR/DME yaklaşması VOR üzerinden chartlarda belirtilen DME kadar uzaklaşarak yapılan yaklaşma tipidir. Aşağıda VOR/DME .Chartının örneğini görebilirsiniz

Chart Örneği

RNAV Yaklaşma 

Yer şekillerine göre yapılan yaklaşma tipidir. En hassas yaklaşma tipidir. Pilotlar Chartlardaki aralıkları takip ederek alçalmayı manuel olarak yaparlar ve ilk yaklaşma fixine ulaşırlar Aynı şekilde RNAV SID lerde son fixe kadar ulaştırırlar aşağıda RNAV STAR ve RNAV SID Örneğini aşağıda görebilirsiniz

RNAV STAR-SID
RNAV STAR
RNAV SID


RNAV Yaklaşma ve Kalkış prosedürlerini kullanmanız hem sizin açınızdan hemde kontrolör açısından kolaylık sağlayacaktır. Yukarıda Jeppesen a ait chartları gördünüz. Sağ üst köeşede RNAV STAR ve RNAV SID  yazıyorsa chartta o SID ve Chartların RNAV olduğunu anlayabilirsiniz. RNAV Chartlarının okumasına ilerleyen derslerde geçeceğiz. Şimdilik  yazıyı burada sonlandırıyorum. Detaylı anlatımı ilerleyen günlerde gelecek.

Herkese iyi uçuşlar

Yorum Yaz

Yorum yazarken lütfen saygı çerçevesini aşmayınız. Google, Disqus ve Facebook hesapları aracılığıyla yorum yazabilirsiniz.

أحدث أقدم