Merhabalar,
Bu yazımızda sizlere havacılık frezyolojisinden ve temel kurallarından bahsedeceğiz. Bildiğiniz üzere, IVAO ve VATSIM gibi çevrimiçi platformlarda sıklıkla hava trafik kontrolörlerine (ATC) denk gelinmektedir. Bu platformlar, havacılık simülasyonu amacı güttüğünden, kontrolörlerin verdiği talimatları doğru bir şekilde anlamak ve kendi isteklerimizi net bir şekilde iletebilmek için bilmemiz gereken bazı temel unsurlar bulunmaktadır. Bu seride, sizlerle bu temel usulleri ayrıntılı bir şekilde paylaşacağız.
Öncelikle, havacılık alfabesini öğrenerek başlamamız gerekiyor. Harflerin ve rakamların okunuşu, normal okunuşlarından farklıdır. Bu, oluşabilecek yanlış anlamaları önlemek için kullanılan önemli bir konudur. Havacılık alfabesi, iletişimin net ve anlaşılır olmasını sağlamak amacıyla uluslararası standartlarda belirlenmiştir. Örneğin, "A" harfi "Alfa," "B" harfi "Bravo" olarak okunur. Bu şekilde, harflerin yanlış anlaşılması engellenir ve iletişimdeki doğruluk artırılır.
Havacılık alfabesi dışında, havacılık terminolojisinin bir parçası olan bazı kısaltmaların ve terimlerin de doğru bir şekilde anlaşılması ve kullanılması gerekmektedir. Örneğin, "ILS" (Instrument Landing System), "QNH" (deniz seviyesinden yükseklik) ve "RVR" (Runway Visual Range) gibi kısaltmalar, havacılık alfabesi kullanılarak değil, normal İngilizce alfabe harflerinin okunuşuyla söylenir.
Havacılık iletişiminde dikkat edilmesi gereken bir diğer önemli nokta da sayıların iletilmesidir. Çağrı adları, uçuş seviyeleri, uçuş başları, rüzgar yönü ve hızı, transponder kodları ve altimetre değerleri iletilirken her bir rakam ayrı ayrı söylenmelidir. Örneğin, 35000 feet irtifa "üç beş sıfır" olarak iletilmelidir. Ayrıca, irtifa, bulut yüksekliği, görüş ve RVR bilgileri iletilirken, 100 ve 1000'lik değerler içeriyorsa, bu değerler 100 ve 1000'lik dilimlerle ifade edilir.
Bu ve bunun gibi birçok bilgiyi sizlere bu seride anlatıyor olacağım. Öyleyse ilk konu olan "Havacılık Alfabesi" ile başlayalım.
Havacılık Alfabesi
Harf |
Kelime |
Türkçe Telaffuzu |
A |
Alpha |
AL FA |
B |
Bravo |
BRA VO |
C |
Charlie |
ÇAR Lİ |
D |
Delta |
DELL TA |
E |
Echo |
E KO |
F |
Foxtrot |
FOKS TROT |
G |
Golf |
GOLF |
H |
Hotel |
HO TELL |
I |
India |
IN Dİ A |
J |
Juliett |
JUL YETT |
K |
Kilo |
Kİ LO |
L |
Lima |
Lİ MA |
M |
Mike |
MAYK |
N |
November |
NO VEM BIR |
O |
Oscar |
OS KIR |
P |
Papa |
PA PA |
Q |
Quebec |
KE BEK |
R |
Romeo |
RO ME O |
S |
Sierra |
Sİ ER RA |
T |
Tango |
TAN GO |
U |
Uniform |
YU Nİ FORM |
V |
Victor |
VİK TIR |
W |
Whiskey |
VİS Kİİ |
X |
X-ray |
EKS REY |
Y |
Yankee |
YAN Kİİ |
Z |
Zulu |
ZU LU |
Havacılıkta Rakamlar
Rakam veya rakamsal unsurlar |
Türkçe Telaffuzu |
0 |
ZİRO |
1 |
VAN |
2 |
TUU |
3 |
TIRİİ |
4 |
FOOVIR |
5 |
FAYF |
6 |
SİKS |
7 |
SEVIN |
8 |
EYT |
9 |
NAYNIR |
Decimal |
DESİMIL |
Hundred |
HANDRID |
Thousand |
TAUZIND |
Rakamların Kullanılması
Çağrı adı |
Gönderme şekli |
PGT 251 |
Sunturk two five
one |
THY 910 |
Turkish niner one zero |
Uçuş seviyeleri |
Gönderme şekli |
FL 100 |
flight level
one zero zero |
FL 170 |
flight level one seven zero |
Uçuş başları |
Gönderme şekli |
080 Degrees |
Heading zero eight zero |
150 Degrees |
Heading one five zero |
Rüzgar yönü
ve hızı |
Gönderme şekli |
200 degrees 18 Knots |
Wind two zero zero degrees one eight knots |
160 degrees 25 knots
guesting 30 knots |
Wind one six zero degrees two five knots gusting 30 knots |
Transponder kodu |
Gönderme şekli |
6500 |
Squawk six five
zero zero |
2411 |
Squawk two four one one |
Pist |
Gönderme şekli |
03 |
Runway zero three |
36 |
Runway three six |
Altimetre değerleri |
Gönderme şekli |
1010 |
QNH one zero
one zero |
1000 |
QNH one zero
zero zero |
İrtifa |
Gönderme şekli |
200 |
Two hundred
feet |
5 300 |
Five thousand three hundred feet |
12 000 |
One two
thousand |
Bulut yüksekliği |
Gönderme şekli |
2 200 |
Two thousand two hundred feet |
4 300 |
Four thousand three hundred feet |
Görüş |
Gönderme şekli |
1000 |
visibility one thousand meter |
700 |
visibility seven hundred meter |
Runway visual range |
Gönderme şekli |
600 |
RVR six hundred meter |
1 700 |
RVR one thousand seven
hundred meter |
VHF kanalı |
Gönderme şekli |
118.000 |
ONE ONE EIGHT DECIMAL
ZERO |
118.005 |
ONE ONE EIGHT DECIMAL
ZERO ZERO FIVE |
118.010 |
ONE ONE EIGHT DECIMAL
ZERO ONE ZERO |
118.025 |
ONE ONE EIGHT DECIMAL
ZERO TWO FIVE |
118.050 |
ONE ONE EIGHT DECIMAL
ZERO FIVE ZERO |
118.100 |
ONE ONE EIGHT DECIMAL
ONE |
إرسال تعليق
Yorum yazarken lütfen saygı çerçevesini aşmayınız. Google, Disqus ve Facebook hesapları aracılığıyla yorum yazabilirsiniz.